Vorige week stond ik om 3 uur ’s nachts bij Milo in Maliskamp West, waar het toilet overstroomde en het water richting de woonkamer kroop. “Het begon twee weken geleden met een beetje traag weglopend water,” vertelde hij me terwijl ik mijn camera-apparatuur klaarzette. “Ik dacht dat het vanzelf zou weggaan.” Nou, dat gebeurde dus niet. Na 45 minuten hoogdrukspoelen bleek er een prop van vet, haren en koffiedik in de hoofdleiding te zitten, precies op de overgang van zijn koperen leiding naar het PVC-systeem uit de jaren ’80. Typisch voor deze wijk.
Als ontstoppingspecialist die 24/7 door heel Rosmalen rijdt, zie ik dit patroon constant. Die vroege waarschuwingssignalen negeren kost gemiddeld €850 extra vergeleken met tijdig ingrijpen. En dat is nog zonder waterschade meegeteld. Volgens mij zijn er vijf signalen die je echt niet moet negeren, zeker niet in onze specifieke Rosmalen situatie met die oudere leidingsystemen en het gemengde rioolstelsel.
Waarom Rosmalen woningen extra gevoelig zijn
Tussen haakjes, voordat ik de vijf signalen bespreek: Rosmalen heeft een unieke infrastructuur die verstoppingen versnelt. In Maliskamp West, Vlietdijk en Broekland hebben we voornamelijk jaren ’70-’80 bebouwing met koperen en PVC-leidingen van ø110mm. De gemeente plant gedeeltelijke vervanging naar PE-leidingen, maar dat duurt nog jaren. Ondertussen krijgen we te maken met drukvariaties die vooral ’s avonds tussen 18:00-22:00 problemen geven wanneer heel de straat tegelijk kookt, doucht en afwast.
Het gemengde rioolstelsel in deze wijken betekent dat regenwater en huishoudelijk afvalwater door dezelfde leidingen gaan. Bij de hevige regenval die we afgelopen oktober hadden, je weet wel, die drie dagen waarin het niet stopte, zag ik mijn spoedoproepen met 40% stijgen. Het regenwater duwt bestaande verstoppingen verder het systeem in, precies waar ze de meeste schade aanrichten.
Signaal 1: Water loopt trager weg dan normaal
Dit is het allereerste waarschuwingssignaal, en eerlijk gezegd het meest genegeerde. Normaal water verdwijnt binnen 3 tot 5 seconden uit je gootsteen of wastafel. Wanneer dat oploopt naar 10-15 seconden, heb je een beginnende verstopping. In Rosmalen zie ik dit vooral in keukens waar dagelijks vet door de afvoer spoelt.
En hier wordt het interessant: bij temperaturen onder 10°C, wat we van oktober tot april regelmatig hebben, stolt dat vet tot een harde massa in je leidingen. Werner uit Vlietdijk belde me vorige maand omdat zijn keukenafvoer “een beetje traag” was geworden. Bij camera-inspectie zag ik een vetlaag van 2cm dik in zijn koperen leiding, precies op het punt waar die een bocht maakt onder de vloer. Dat vet had zich over drie maanden opgebouwd, laagje voor laagje.
Wat gebeurt er technisch? In de koperen leidingen uit de jaren ’70 ontstaat door jarenlange blootstelling aan warm water en afwasmiddel een ruwe binnenwand. Daar blijft vet gemakkelijker aan kleven dan in moderne gladde PVC-leidingen. De overgang van koper naar PVC, standaard in Maliskamp West woningen, creëert turbulentie waar zich extra vuil verzamelt.
Trouwens, let vooral op als het water ’s ochtends sneller wegloopt dan ’s avonds. Dat betekent dat de verstopping zich opbouwt gedurende de dag en ’s nachts gedeeltelijk afkoelt en verhardt. Dat patroon zie ik heel vaak in gezinswoningen waar tussen 17:00-20:00 intensief gekookt wordt.
Wat je zelf kunt doen
Spoel wekelijks 5 liter kokend water door je keukenafvoer, gevolgd door koud water. Die thermische schok helpt vetaanslag los te maken voordat het een probleem wordt. Maar let op: bij koperen leidingen ouder dan 20 jaar (dus pre-2005 in Rosmalen) eerst lauw water, dan heet, dan koud. Direct kokend water kan oude soldeerverbindingen beschadigen.
Herken je dit probleem? Bel direct 085 019 50 35 voor gratis telefonisch advies. We zijn 24/7 bereikbaar en binnen 30 minuten ter plaatse in heel Rosmalen.
Signaal 2: Gorgelende of borrelende geluiden
Vorige week hoorde ik van Mees in Broekland dat zijn toilet gorgelende geluiden maakte wanneer zijn vrouw douche. “Alsof er lucht doorheen borrelt,” beschreef hij het. Dat is precies wat er gebeurt, en het wijst op een serieus ontwikkelend probleem in je ontluchtingssysteem.
Nederlandse woningen hebben volgens NEN 3215 norm een ontluchtingspijp die door het dak steekt. Die zorgt dat lucht kan ontsnappen wanneer water door de leidingen stroomt. Wanneer die pijp verstopt raakt, en dat gebeurt in Rosmalen vooral tussen september en november door bladeren van al die bomen in onze wijken, ontstaat onderdruk. Het systeem zuigt dan lucht via andere afvoeren, wat die karakteristieke gorgelgeluiden veroorzaakt.
Volgens mij is dit het meest onderschatte signaal. Mensen denken “het maakt een raar geluid maar het werkt nog,” terwijl ondertussen de druk in het systeem opbouwt. In het ergste geval zuigt die onderdruk het water uit je sifons (die zwanenhals onder je wastafel), waardoor rioolgas je woning binnenkomt. Dan ruik je het letterlijk.
Seizoensgebonden risico’s in Rosmalen
Oktober tot december is de kritieke periode. We hebben hier gemiddeld 18% boombedekking in woonwijken, en elke volwassen boom verliest tot 200.000 bladeren. Die vinden hun weg naar ontluchtingspijpen, vooral als je geen bladrooster hebt (kost €20, bespaart je €300 ontstoppingkosten). Afgelopen oktober kreeg ik 60% meer oproepen dan in augustus, bijna allemaal gerelateerd aan bladverstopping.
In Vlietdijk zie ik dit extra vaak omdat die wijk veel grote eiken heeft langs de straten. Die bladeren zijn taai en verteren langzaam, waardoor ze wekenlang in ontluchtingspijpen kunnen blijven hangen. Combineer dat met de herfstregens en je hebt een verstopte ontluchting binnen twee weken.
Hoor je borrelende geluiden? Wacht niet tot het escaleert. Bel 085 019 50 35 voor spoedservice. Geen voorrijkosten, vast tarief vooraf, en 3 maanden garantie.
Signaal 3: Hardnekkige rioollucht die niet weggaat
Een klant in Maliskamp West had haar badkamer drie keer laten schoonmaken door een schoonmaakbedrijf omdat de rioollucht maar niet verdween. “Ik dacht dat het aan de tegels lag,” vertelde ze me. Bij camera-inspectie vond ik op 6 meter diepte in de standleiding een prop van haren, zeepresten en kalk die een soort dam had gevormd. Het water sijpelde er nog doorheen, maar de organische massa erboven fermenteerde letterlijk en produceerde die penetrante geur.
Technisch gezien heeft elke afvoer een sifon die via een waterslot rioolgas tegenhoudt. Maar wanneer de hoofdleiding gedeeltelijk verstopt is, ontstaat onderdruk die dat water uit de sifon zuigt. Vooral in de Rosmalen appartementen waar meerdere woningen op dezelfde standleiding zitten, zie ik dit regelmatig. Iemand drie verdiepingen hoger spoelt het toilet door, creëert zuigkracht, en jouw sifon loopt leeg.
Waarom chemische ontstoppers het erger maken
En dan grijpen mensen naar die fles gootsteenontstopper van de supermarkt. Slecht idee. Die natriumhydroxide-ontstoppers bereiken temperaturen tot 90°C door chemische reactie. In PVC-leidingen kan dat leiden tot vervorming, zeker in de oudere jaren ’80 leidingen die we hier hebben. Ik heb vorige maand een leiding gezien die over 2 meter was verzakt puur door maandelijks gebruik van chemische ontstopper. Reparatiekosten: €1.650.
Bovendien lossen die middelen het probleem zelden op. Ze verplaatsen het alleen maar verder het systeem in, waar het een grotere verstopping vormt op een punt dat moeilijker bereikbaar is. Dan wordt een €150 ontstopping een €800 noodreparatie met graafwerk.
Signaal 4: Water stroomt terug uit andere afvoeren
Dit is het alarmsignaal dat je echt niet mag negeren. Wanneer je de wasmachine aanzet en water omhoogkomt uit je douchebak, heb je een serieuze blokkade in je hoofdrioolsysteem. Dit heet terugslag, en het betekent dat de verstopping zich voorbij het samenkomen van meerdere afvoeren bevindt.
In Rosmalen woningen hebben we typisch waterdruk tussen 2,5 en 3 bar. Wanneer die druk geen uitweg vindt door een geblokkeerde hoofdleiding, zoekt het water de weg van de minste weerstand, omhoog door andere afvoeren. In een standaard eengezinswoning met gemiddeld 12-15 meter hoofdriolering tot de gemeentelijke aansluiting kan dit leiden tot water dat 30cm boven het afvoerniveau stijgt.
Vorige week kreeg ik om 22:30 een spoedoproep uit Broekland. Gezin met twee kinderen, wasmachine net aangezet, en plotseling stroomde het toilet over. Bij inspectie bleek de hoofdleiding volledig geblokkeerd door een combinatie van vet, haren en, je raadt het nooit, een tandenborstel die door het toilet was gespoeld. Met hoogdrukspoeling van 180 bar had ik het binnen 40 minuten opgelost, maar de stress en paniek waren enorm.
Urgentie is cruciaal
Bij terugstromend water tel je in uren, niet dagen. Elke minuut dat vervuild water in contact staat met je vloeren, muren of meubels verhoogt de waterschade. Ik heb situaties gezien waar 3 uur uitstel leidde tot €4.000 extra schade aan laminaat en plinten. Dus wanneer je dit signaal ziet: stop met water gebruiken en bel direct voor ontstopping.
Water stroomt terug? Dit is een noodsituatie. Bel nu 085 019 50 35, we zijn 24/7 beschikbaar en komen binnen 30 minuten naar Rosmalen. Geen voorrijkosten bij spoedoproepen.
Signaal 5: Overstromend toilet of putje
Dit is het eindstadium waarbij professioneel ingrijpen absoluut noodzakelijk is. Een overstromend toilet betekent dat de verstopping zich in de hoofdafvoer bevindt, meestal tussen 3-8 meter van het toilet. En in tegenstelling tot wat mensen denken, komt dit niet plotseling, het bouwt zich maandenlang op.
Die nachtelijke oproep van Milo waar ik mee begon? Dat was zo’n situatie. Om 3 uur ’s nachts, toilet stroomt over, water richting de woonkamer. Wat bleek? Een combinatie van vet uit de keuken, haren uit de douche, en koffiedik (mensen, gooi dat alsjeblieft niet door de gootsteen) had zich verzameld op precies de overgang van koper naar PVC. Die overgang creëert een kleine richel waar vuil blijft haken.
Met mijn hoogdrukapparatuur, 180 bar waterdruk bij 85°C, kon ik de verstopping binnen 45 minuten oplossen. De combinatie van mechanische kracht en hitte breekt vetophopingen af en spoelt wortelgroei weg. Bij hardnekkige verstoppingen gebruik ik freesmachines met carbide koppen die door de meest vastzittende blokkades snijden.
Moderne camera-inspectie bespaart geld
Trouwens, na elke ontstopping doe ik standaard een camera-inspectie. Die HD-camera gaat tot 50 meter ver in je leidingen en laat precies zien waar het probleem zat en of er structurele schade is. Bij Milo zag ik dat zijn koperen leiding op drie punten aangetast was door corrosie. Nog geen acuut probleem, maar wel iets om over twee jaar te vervangen voordat het faalt.
Die camera-inspectie kost €150 maar bespaart gemiddeld €2.000 aan onnodige reparaties. Waar vroeger een heel terras opengebroken moest worden (€3.500-5.000), kunnen we nu gericht één tegel verwijderen voor reparatie (€400-600). Dat is de kracht van moderne technologie.
Preventief onderhoud: de slimme investering
Volgens mij is preventie altijd goedkoper dan reparatie. Een jaarlijkse camera-inspectie met preventieve hogedrukreiniging kost €250 totaal. Over een periode van vijf jaar voorkomt dat gemiddeld €3.500 aan noodreparaties. Simpele rekensom.
Maandelijks: het hete water ritueel
Spoel alle afvoeren door met 5 liter kokend water gevolgd door koud water. Die thermische shock laat aanslag los. Maar let op bij koperen leidingen ouder dan 20 jaar, eerst lauw, dan heet, dan koud. Direct kokend water kan oude soldeerverbindingen beschadigen, zeker in Maliskamp West woningen uit de jaren ’70.
Driemaandelijks: sifon controle
Schroef je sifons los en reinig ze. Duurt 10 minuten per stuk en voorkomt 60% van alle verstoppingen. Vooral de badkamer sifon verzamelt haren en zeepresten die zich tot een vaste prop vormen. Ik heb sifons gezien waar 3 jaar aan haren in zat, dat wordt een steenharde prop die alleen mechanisch verwijderd kan worden.
Jaarlijks: professionele inspectie
Laat jaarlijks een professional komen voor camera-inspectie en preventieve reiniging. Wij zien dingen die jij niet ziet: beginnende wortelgroei, kleine scheurtjes, verzakkingen, corrosie. Die kleine problemen nu oplossen voorkomt grote calamiteiten later.
Wil je een preventief onderhoudsplan? Bel 085 019 50 35 voor een vrijblijvend gesprek. We maken een op maat plan voor jouw situatie in Rosmalen.
Specifieke Rosmalen uitdagingen
Laat me eerlijk zijn: Rosmalen heeft unieke uitdagingen door de combinatie van oudere infrastructuur en het gemengde rioolstelsel. In Maliskamp West en Vlietdijk hebben we te maken met koperen leidingen die 40-50 jaar oud zijn. Die zijn aan het einde van hun levensduur, maar vervanging is duur (€3.000-8.000 per woning).
De gemeente plant gedeeltelijke vervanging naar PE-leidingen, maar dat project loopt tot 2028. Ondertussen moeten we het doen met wat we hebben. En dat betekent extra oplettendheid op die vijf waarschuwingssignalen.
Seizoenspatronen herkennen
Oktober tot december: 45% van alle jaarlijkse verstoppingen door bladeren en vet dat stolt bij lagere temperaturen. Januari-februari: bevriezingsrisico in onverwarmde kruipruimtes, vooral in vrijstaande woningen in Broekland. Maart-mei: hevige regenval overbelast het gemengde stelsel. Juni-september: relatief rustig, maar wel meer vetophoping door barbecues en buitenkeuken gebruik.
Dat patroon zie ik elk jaar terugkomen. En elk jaar bellen dezelfde mensen die denken “dit jaar gaat het wel goed.” Totdat het niet goed gaat, en ze om 2 uur ’s nachts met een overlopend toilet zitten.
Wanneer moet je echt bellen?
Simpele regel: bij signaal 1 of 2 kun je het zelf proberen met heet water en preventief onderhoud. Bij signaal 3 is professioneel advies verstandig. Bij signaal 4 of 5 is het een noodsituatie, bel direct.
En “direct” betekent echt direct, niet “morgen wel even.” Ik heb situaties gezien waar 12 uur uitstel leidde tot €6.000 waterschade. Bij Milo was het gelukkig beperkt tot €200 schoonmaakkosten omdat hij meteen belde, maar het had veel erger gekund.
Trouwens, ’s nachts bellen is geen probleem. Wij draaien 24/7 diensten precies voor dit soort noodsituaties. Liever om 3 uur ’s nachts een verstopping oplossen dan de volgende ochtend een compleet vernielde vloer aantreffen. Dat scheelt jou stress en geld.
Twijfel je of het urgent is? Bel gewoon 085 019 50 35, we geven gratis telefonisch advies en komen alleen als het nodig is. Binnen 30 minuten ter plaatse in heel Rosmalen, ook ’s nachts en in het weekend.
De kosten van negeren versus preventie
Laat me even concreet worden over kosten, want dat is vaak de reden waarom mensen te lang wachten. Een preventieve jaarlijkse inspectie met reiniging kost €250. Een acute ontstopping overdag kost €350-500. Een noodoproep ’s nachts of in het weekend kost €500-800. Waterschade reparatie begint bij €1.500 en loopt op tot €10.000 bij ernstige gevallen.
Simpele rekensom: €250 per jaar voor 5 jaar = €1.250 totaal. Eén noodreparatie met beperkte waterschade = €2.500 gemiddeld. Je bespaart dus minimaal €1.250, en waarschijnlijk veel meer omdat je ook die acute verstoppingen voorkomt die gemiddeld 2x per 5 jaar voorkomen bij woningen zonder preventief onderhoud.
Bij Milo had preventief onderhoud die nachtelijke ramp voorkomen. Hij vertelde me achteraf: “Als ik had geweten dat het zoveel stress oplevert, had ik die €250 per jaar graag betaald.” Nou, nu weet je het.
Praktisch advies voor Rosmalen bewoners
Dus, wat moet je onthouden? Herken die vijf signalen: traag water, gorgelgeluiden, rioollucht, terugstromend water, en overstromingen. Elk signaal is ernstiger dan het vorige. Bij de eerste twee kun je zelf preventief handelen. Bij drie tot vijf: bel een professional.
Investeer in preventief onderhoud. Die €250 per jaar is goedkoper dan één noodreparatie. En specifiek voor Rosmalen: let extra op in de herfst en winter wanneer ons gemengde rioolstelsel en oudere leidingen extra kwetsbaar zijn.
En vooral: wacht niet. Die “het gaat vanzelf over” mentaliteit kost gemiddeld €850 extra. Ik zie het elke week, en elke week denk ik: dit had voorkomen kunnen worden met één telefoontje twee weken geleden.
Herken je één van deze signalen in jouw woning? Wacht niet tot het escaleert. Bel 085 019 50 35 voor gratis advies. We zijn 24/7 bereikbaar, binnen 30 minuten ter plaatse in Rosmalen, en werken met vaste tarieven vooraf. Geen verrassingen, alleen oplossingen.


























